Nasze ciała na co dzień są bombardowane niekorzystnymi substancjami i sytuacjami, przez co z biegiem naturalne mechanizmy naszego ciała, odpowiedzialne za budowanie zdrowych tkanek i usuwanie toksyn zostają rozregulowane. Oczyszczanie organizmu w Ajurwedzie zakłada czasowe odcięcie od nadmiaru bodźców i pokarmów, dając ciału i głowie czas na odpoczynek i powrót do równowagi. Rezygnacja z przetworzonych produktów i przemyślane unikanie stresujących sytuacji przynosi ulgę, dzięki której zarówno organizm, jak i umysł, prędko wracają do formy. 
W swoim pierwotnym założeniu, ajurwedyjska dieta oczyszczająca oznacza najczęściej monodietę i ma na celu wzmocnienie Agni (ognia trawiennego), który stoi na straży zdrowia. Dzięki odpoczynkowi i ograniczonemu spożyciu pokarmów, Agni wraca do równowagi, co jest kluczowe dla dobrostanu organizmu.

Monodieta według Ajurwedy

Odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona monodieta według Ajurwedy przynosi wiele korzyści:

  • Przywraca zdolność autoregeneracji organizmu.
  • Wspiera utrzymanie zdrowej masy ciała.
  • Usprawnia proces wydalania.
  • Uspokaja ciało, umysł i ducha.

W zależności od swoich możliwości, można przeprowadzić ją na kilka sposobów. Tradycyjne podejście zakłada ograniczenie spożycia pokarmów na okres od 3 do 21 dni, jednak mniej doświadczonym osobom na początek zaleca się zazwyczaj jeden dzień. Im dłużej potrwa taka kuracja, tym głębsze efekty uda nam się uzyskać. Należy przy tym pamiętać, że sam proces oczyszczania nie zawsze jest przyjemny, dlatego warto na czas planowanej diety ograniczyć do minimum swoje zobowiązania i plany. W ten sposób stworzymy optymalne warunki do regeneracji zarówno ciała, jak i umysłu.

Ajurwedyjskie kitchari

Podstawą procesu oczyszczania w przypadku monodiety jest ajurwedyjskie kitchari. To jednogarnkowe indyjskie danie na bazie ryżu basmati i fasoli mung doskonale oczyszcza organizm, jednocześnie pobudzając Agni do pracy. Kitchari to pokarm odpowiedni dla wszystkich dosz i stanowi bazę kuchni ajurwedyjskiej.

W aktywnej fazie oczyszczania należy spożywać kitchari na śniadanie, obiad i kolację. Nie należy się przejadać, natomiast zaleca się najadać się do syta. Jeżeli monodieta trwa dłużej niż jeden dzień, a proces sprawia nam trudności, poranne kitchari zastąpić może prosta owsianka z gotowanymi lub suszonymi owocami. Dla wykorzystania pełnego oczyszczającego potencjału fasoli mung, kitchari zawsze powinno się spożywać świeże, jednak dopuszcza się przygotowywanie większej ilości na cały dzień każdego dnia.

Czas na detoks!

Okresy przejściowe pomiędzy porami roku są najlepszym czasem na detoks przez wprowadzenie monodiety. Można stosować ją co kilka miesięcy, przez kilka dni każdego miesiąca a nawet co tydzień, poświęcając na nią cały jeden dzień. Wpływ na nasz wybór powinna mieć nie tylko pogoda, ale przede wszystkim nasza forma. Monodiety dłuższe niż jeden dzień odradza się kobietom w ciąży i karmiącym piersią, a także osobom szczególnie osłabionym. W ich przypadku zaleca się dopasowany do indywidualnych potrzeb wybór terapii skonsultowany z doświadczonym terapeutą Ajurwedy.